Hoe werkt Autimotive?

De werkwijze van Autimotive

Autimotive komt naar de leerling toe. Met autisme naar een gewone school of juist naar het speciaal onderwijs: in beide gevallen biedt Autimotive hulp. De begeleiding vindt plaats in de vertrouwde omgeving van de leerling; een belangrijk onderdeel van de werkwijze. Dat kan thuis zijn aan de keukentafel of op een andere plek waar de leerling zich prettig voelt en in rust kan werken. Autimotive pakt samen met de leerling stap voor stap die zaken aan die niet lukken (zie ook Over Autimotive). We bespreken wat er niet lukt en Autimotive helpt bij het aanleren van een manier die wel lukt. Die nieuwe aanpak schrijven we stap voor stap op in een schrift. Duidelijke stappen, afgestemd op de schoolboeken en de persoonlijke situatie. Zo kan de leerling er direct mee aan de slag.

Dit proces houdt niet op zodra Autimotive de deur uit loopt. Integendeel. Dan begint het echte werk. De leerling gaat actief aan de slag met de nieuwe aanpak en noteert gaandeweg in het schrift wat voor hem of haar het beste werkt en wat minder goed. Hier bouwen we bij de volgende ontmoeting op verder. Stap voor stap. De werkwijze van Autimotive is persoonlijk, duidelijk en praktijkgericht.

Cognitief sterk, sociaal anders

Vaak wordt een cognitief sterk ontwikkelde leerling met autisme aangeraden om onderwijs te gaan volgen op een lager niveau. Dit goedbedoelde advies wordt gegeven vanuit de idee dat de leerling dan minder tijd kwijt is aan huiswerk en meer tijd overhoudt voor sociale ontwikkeling en buitenschoolse activiteiten. Waar aan voorbij wordt gegaan, is dat het kind voor zijn sociale ontwikkeling geaccepteerd moet worden door leeftijdsgenoten. Wanneer je het kind in een groep plaatst met kinderen met wie het niet kan “levelen”, vermindert de kans op sociale acceptatie. Dit geldt niet alleen voor de schooljaren. Met een diploma op zak dat geen weerspiegeling is van het intellectuele niveau van leerling, zal dit principe doorwerken in de carrière daarna. Er wordt minder aanspraak gedaan op dat waar de leerling goed in is en meer op dat waar de leerling niet goed in is. Bovendien is het schoolsysteem op een lager niveau nog steeds hetzelfde. Autimotive gelooft niet in deze werkwijze.

Autimotive wil juist de cognitief sterke ontwikkeling gebruiken om de weg vrij te maken voor ontwikkeling op andere gebieden. Door de leerling te leren omgaan met het schoolsysteem en studievaardigheden eigen te maken, wordt een beroep gedaan op de cognitieve capaciteiten en zullen de prestaties verbeteren. Met betere prestaties neemt het zelfvertrouwen toe. Meer zelfvertrouwen leidt tot een positiever zelfbeeld. Een positief zelfbeeld is nodig voor een gezonde sociale ontwikkeling.

Autimotive doet niet aan intakegesprekken. Er is al genoeg gepraat. Met school. Met de GGZ. Met hulpverleners. Tijd om aan de slag te gaan.

Neem vrijblijvend contact op met Autimotive.